Hogyan ismerjük fel a stressz szakaszait?

A stessz lefolyását egy magyar származású kutató, Selye János vizsgálta. Ő állapította meg a stressz szakaszait

1. szakasz: alarm reakció

Ekkor a szervezet felkészül a harcra, vagy, ha az nem lehetséges, a menekülésre. a hétköznapokban sokan csak üss, vagy fuss reakciónak hívják. A stresszválasz során a következő változások zajlanak a szervezetben (Cannon féle vészreakció):

  • felgyorsul a szívműködés, hogy több vér jusson az izmokhoz
  • felgyorsul a légzés, hogy több oxigén jusson a vérbe
  • megemelkedik a vérnyomás az izmok munkáját segítendő
  • emelkedik a vércukorszint
  • a véreloszlás megváltozik, a nem létfontosságú szervekről a meneküléshez szükséges szervek felé áramlik
  • kitágulnak a pupillák, hogy több fény jusson a szembe
  • az idegrendszer éber lesz, a figyelem beszűkül

Ezek a reakciók kísértetiesen emlékeztetnek a pánikrohamra, és nem véletlenül. (A pánikreakció a szervezet hibásan kiváltódott reakciója egy olyan stresszhelyzetre, amelyet nem így kellene megoldani. )

2. szakasz: alkalmazkodás, ellenállás

Ha elhúzódik a stresszes helyzet, sokáig megmarad,  a szervezet kénytelen fenntartani a védekezést, megpróbál alkalmazkodni. Ez rendkívül megterheli a szervezetet, és egy idő után a tartalék energiák is felhasználásra kerülnek.  Kimerülést fogunk érezni,   ha a stressz továbbra is fennáll, akkor eljutunk a harmadik szakaszhoz.

– A magas vérnyomás állandósulhat,

– az állandó éberség alvászavarokat okoz.

– feszültség miatt az izmok megkeményednek,

  • fájnak, a végtagok és  hidegek.
  • Zavarok keletkeznek a bélműködésben.

3. szakasz: kimerülés

A kimerülés során elfogynak a tartalékok. Amennyiben továbbra is fennáll a stressz, az ember megbetegszik.

Állatoknál is ez történik, Selye János patkányokon kísérletezett. Azt tapasztalta, ha nem maradt abba a stressz, a kísérleti patkányoknak először tönkrement az immunrendszere, aztán elpusztultak, vagy a szívük állt le, vagy kilyukadt a gyomruk. A stresszt összefüggésbe hozták a daganatos betegségek kialakulásával is.

A legjobb az, ha nem jutunk el a kimerülés szakaszáig, hanem megpróbálunk tenni ezek ellen.

Kikapcsolódást jelenthet, ha találunk magunknak hobbit.

Jót tesz a séta, a mozgás, a sport, a futás, úszázs, tánc, a kirándulás, a társas kapcsolatok, barátokkal való találkozás, bármi  feltölthet életkedvvel.

A szórakozás, a mozi, a színház, koncertek, kinek milyen az igénye, mi az amit szeret, ami eltér a hétköznapoktól, bármi segíthet.

Érdemes kipróbálni stresszkezeléseket, stresszoldó módszereket, jó ha megtaláljuk azt, ami beválik, ha túlzottan idegesek vagyunk. Minél rövidebb ideig vagyunk benne egy problémában, annál könnyebb a regenerálódásunk.

A munka a család a magánélet egyensúlyának megtartása fontos.

Sok esetben nem a fenti skálában szereplő nagyobb események miatt betegszünk meg, hanem amiatt, hogy nem tudjuk kezelni a sok-sok kisebb, szinte mindennapos stresszt. Ezek kezelésére, jó ha van valaki, akinek elmondhatjuk, meghallgat, megért minket. A sírás, panaszkodás oldja a feszültséget. Ha viszont nincs kivel megbeszélni a bánatunkat, sérelmeinket, esetlegesen a neheztelésünket, akkor az a feszültség, ami keletkezik bennünk, amit magunkba fojtunk, az is lehet betegség oka.

Hogyan mérhetjük a stresszt? Milyen életesemények vannak ránk hatással?

A stresszes életmóddal kapcsolatban rengeteget olvashatunk különböző magazinokban. Valóban, mi okozhat stressz? Az öröm, a túlzott öröm, a bánat szomorúság ugyanúgy okozhat a szervezetünkben stressz reakciót.

 Két kutató, Thomas Holmes és Richard Rahe összeállítottak egy táblázatot a stresszkeltő eseményekről. Ha Ön kíváncsi arra, hogy az elmúlt egy év során mennyi stressz érte. Érdemes leülni, és átgondolni az elmúlt év, az elmúlt 365 napon történt eseményeket. Ha vezetünk naplót, akkor könnyű dolgunkvan.

Holmes-Rahe skála:

Életesemény Érték
Házastárs halála 100
Válás 73
Különélés 65
Közeli családtag halála 63
Baleset, sérülés 53
Házasság 50
Állás, munkahely elvesztése 47
Nyugdíjazás 45
Családtag betegsége 44
Terhesség 40
Szexuális problémák 39
Új családtag befogadása 39
Üzleti problémák 39
Anyagi helyzet változása 38
Házassági konfliktusok 35
Nagyobb adósságok 32
Új munkakör 29
Gyermekek elköltözése otthonról 29
Problémák anyóssal, apóssal 29
Konfliktus a főnökkel 23
A munkaidő és a munkakörülmények megváltozása 20
Költözés, lakóhelyváltozás 20
Üdülés 19
Karácsony 19

Ha Ön összeírta a stresszeit, akkor keresse meg a hozzájuk tartozó pontszámokat, majd adja össze mindet.

150 pont alatt van,

– még nyugodtnak, stresszmentesnek mondható az éve.

 150-300 pont: 

– közepes stresszhatás alatt áll.

 300 pont fölött:

– Ön rendkívül nagy stresszhatás alatt áll.

Ez a táblázat tájékoztatást nyújthat arról, hogy itt az ideje, hogy valamit változtassunk az életünkben, az életmódunkban.

Ha jelentkeznek fizikai tünetek, betegségek, akkor hasznos lehet, ha pihenünk, kikapcsolódunk. Ha folyamatosan fennállnak tüneteink, akkor érdemes orvosi kivizsgálásra mennünk.

A szerencsi ESZEI-ben a pszichológusi, pszichiátriai kezelések díjmentesek. Számtalan magánrendelőben lehet igénybe venni szakemberek által történő kezelést.

Az Aranybambusz természetgyógyász rendelőben Ön igénybe veheti a természetgyógyászati módszerekkel történő stressz kezelést. Ezek lehetnek akupresszúra, mozgásterápia, masszázsterápia, légzésterápia.

Igénybe vehető közérzetjavító kezelések, hangtálterápia, Access Bars, Theta Healing, kineziológia One Brain és Touch for Health terápiája, ha ezek a módszerek nem hatnak, – általában 2-3 kezelés után már érezhető a változás – akkor valószínűleg a magzati korból jövő stresszek állnak a problémáink hátterében. A Diapozitív Metódussal elérhetjük a béke, a nyugalom, a belső csend állapotát.

Tudta Ön,  csak 1207 fő természetgyógyász dolgozik egészségügyi szakdolgozóként?

Tudta Ön, csak 1207 fő természetgyógyász dolgozik egészségügyi szakdolgozóként?

A statisztikai adatok 2015. december 31-i állapotot tükrözik. Ez a legfrissebb elérhető adat. Az egészségügyi szakdolgozók alapnyilvántartásából és Működési nyilvántartásából származnak. megtekinthető az enkk..hu oldalon.

Az egészségügyi szakdolgozók köre 17 szakmacsoportra van osztva.

A 17. szakmacsoport a természetgyógyászat. Ebbe csoportba tartoznak az egészségügyi végzettséggel, és vizsgával rendelkező természetgyógyászok.

Az ALAPNYILVÁNTARTÁSI  adat azt jelenti, hogy mindenki, aki levizsgázik valamelyik hivatalosan elismert, az egészségügyi ellátás részét képező természetgyógyász szakmacsoportból, bekerül az alapnyilvántartásba. Ebben az alapnyilvántartásban szerepelnek azok is, akik a saját egészségük megőrzése, vagy gyermekük, családtagjaik valamilyen betegsége miatt megtanulták a természetgyógyászatot, és rendelkeznek egészségügyi végzettséggel, vagy tettek, hivatalos államilag elismert vizsgát az ENKK-ban. Sokan vannak, akik még nem kezdik el azonnal a tevékenységüket, hanem csak közérzetjavító tevékenységre váltják ki a vállalkozói engedélyüket. (tovább…)

Hogyan lettem földmérő mérnökből természetgyógyász és masszázs-terapeuta?

1984-ben lettem földmérő és térképész technikus, majd később földmérő mérnöki diplomával dolgoztam.  azóta ebben a szakmában dolgozom. Összesen két munkahelyen dolgoztam, geodétaként Szerencsen,  illetve dolgozom jelenleg is földmérő mérnökként. 25 évig engedélyezett volt a földhivatalokban a földmérési tevékenység a hivatali munka mellett egyéni vállalkozóként. A jogszabályi változások után egyszerre csak tilos lett a földmérési egyéni vállalkozás. Válságba került az életem, a feleségem munkanélküli volt, a fiam kiskorú. Ebből a krízisből kellett valahogy kilépnem, és újra talpra állnom.

Elgondolkodtam az életemen, és ahogy a GPS mondja: “Újratervezés” pályamódosítást kell végrehajtani.

Nem volt egyszerű dolog, azt sem tudtam, mihez fogok kezdeni. Ekkor ajánlották nekem a kineziológiát. Valóban segített. Ez volt az első természetgyógyászati módszer, amivel találkoztam. Annyira jó hatással volt rám, hogy beiratkoztam tanfolyamra, és meg is tanultam. Valóban nagyon hatékonyan tud segíteni másoknak is.

A masszázst nagyon megszerettem. 1994-ben egyik családtagomnál csigolya kopást, meszesedést diagnosztizált a reumatológus főorvos. Családtagom   kórházi kezelése során ajánlották a masszázst, és a mozgásterápiát, mint otthoni gyógymódot. Ekkor beiratkoztam frissítő masszőr tanfolyamra. Azóta is az egyik leghatékonyabb módszer, hátfájás, és izomlazítás céljára. Ekkor még csak hobbiból masszíroztam. Nem gondoltam, hogy egyszer csak le lesz tiltva a földmérési vállalkozás. Ezután elvégeztem több alternatív gyógymód tanfolyamot. Elvégeztem a természetgyógyász tanfolyamot, és az ehhez szükséges egészségügyi tanfolyamot is. Ezen módszerek végzéséhez eleget tettem a jogszabályi előírásoknak, kialakítottam a magán praxisban működő természetgyógyász rendelőt, és így ÁNTSZ engedélyes, természetgyógyász tevékenységet is végezhetek.

 

 

 

 

Hogyan lehetsz egészséges, és hosszú távon hogyan őrizheted meg egészségedet?

A betegségek többségének van lelki oka. A testünk jelzi a feszültségeket, ha nehéz helyzetbe kerülünk, vagy konfliktusaink vannak. Ezeket jó ha meg tudjuk oldani minél hamarabb.

Milyen jelzéseket kaphatunk a testünktől?

Feszülő váll, hát és nyakfájdalom, népiesen stresszizomnak is szoktuk hívni. Kényelmetlen helyzetbe kerülünk, általában nem szólunk, nem illik szólni, vagy nem tehetjük meg, hogy kifejezzük véleményünket, igényünket. Ha erre hosszú távon nem találunk megoldást, kialakulhatnak gerinc, csigolya, porckorong problémák. A népi gyógyászatban ilyen helyzetekre is vannak szavaink. Beáll a nyaka = nyakas. Ennek a lelki oka lehet, hogy nem tudunk nemet mondani, pedig akarunk, vagy nem tudunk rábólintani valamire. A testünk nyaki izomfeszüléssel jelez. Ezt még akkor, amikor kezdődik, és enyhe feszülés van, nagyon szépen ki lehet masszírozni. Ha elhanyagoljuk, akkor már annyira feszülnek az izmok, hogy még a leggyengédebb érintés is fájdalmas lehet. Ebben az esetben már érdemes orvosi kezelést igénybe venni, izomlazítókra, fájdalomcsillapításra is szükség lehet. A kutatások ezt a nyaki feszültséget kutatva, magzati korban lévő stresszekhez is kötik. A nyaki 7-es csigolya, a magzati kor kb. 7. hete. Ha akkor érte stressz az édesanyánkat, akkor a sejtjeinkben is be van kódolva. Általában az édesanyák nem emlékeznek, mi volt régen. Ma már sokan babanaplót vezetnek, és akár vissza is kereshető. Ha a nyaki feszülés, váll, és háti fájdalom ritkán fordul elő, akkor csak túlterhelés, rossz testtartás miatt lehet. Ezeket masszázzsal, mozgással szinten lehet tartani, így elkerülhetőek a feszülések, fájdalmak. Ha rendszeresen előfordul, akkor érdemes kideríteni a lelki okokat.

A lelki okok kiderítéséhez igénybe vehetünk pszichológust, a szerencsi ESZEI-ben díjmentes, de akár magánpraxisban dolgozókat is kereshetünk.

Ha lelki okokra gyanakszunk, akkor számos alternatív gyógymód közül választhatunk. Ezek két nagy csoportba sorolhatóak:

1./ Egészségügyi szakdolgozóként végezhető, jogszabályi előírások alapján, ÁNTSZ engedélyes rendelőben vehetjük igénybe. Fontos: betegségek kezelésére, beteg emberek kezelésére csak ilyen vizsgával rendelkezők jogosultak. A komplementer medicina, vagy ahogy a jogszabály előírja: “nem konvencionális orvoslás” végzésére csak azok jogosultak, akik az enkk.hu Működési keresőjében megtalálhatóak. Számukra kötelező a továbbképzéseken részt venni.

2./ Közérzetjavító kezelések között válogathatunk, akár meg is tanulhatjuk, és alkalmazhatjuk a családtagjainkon, amikor szükséges. ezekhez nincs szükség egészségügyi és természetgyógyász vizsga letételéhez, elegendő a 8 általános iskolai végzettség.Ezek általában 1-2 napos tanfolyamon elsajátítható kezelések. Ezekhez otthoni gyakorlás, tanulás, tapasztalat szerzése  szükséges.

Az állapotfelmérés során már a kezdődő izomfeszülésekből láthatóak lehetnek azok az érzelmi okok, amelyek már ott vannak a lelkünkben. A hat alap érzelem, mely mindannyiunkban megvan, a düh, a félelem, öröm, szomorúság, undor, meglepődés.

Gyermekkorunkban esetleg előfordulhatott, hogy a szüleink nem engedték meg, hogy kimutassuk a dühünket. “Menj a szobádba, nyugodjál le.” Nem kaptuk meg a megértést, hogy be tudjuk azonosítani, például, “látom, hogy szomorú vagy+ és ehhez hasonlóak. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy nem fejezzük ki szavakkal a dühünket. A családban a düh, harag nem volt megengedett, hanem csak a szomorúság, sírás. felnőtt korunkban előfordulhat velünk, hogy bekerülünk egy vitába, munkahelyi konfliktusba. Nem szólunk, nem mondjuk ki az érzéseinket, nem fejezzük ki az igényünket (nem érdemes, vagy nem lehet). Ekkor jöhetnek olyan tünetek, mint a torokszorítás érzése, “mindjárt megfúlok” érzés, gombóc érzése a torokban, mellkasi szorítás.

Természetesen az orvosi kivizsgálás szükséges, hiszen szervi elváltozás is lehet. Ha az orvosi diagnózis alapján nincs elváltozás, akkor a tünetek mögött lelki okok, stresszek vannak.

Amit tudunk tenni önmagunkért, hogy figyelünk magunkra, mikor lépnek fel ilyen érzések. Akár észrevehetjük azt is, hogy kiknek a jelenlétében rosszabbodik az állapotunk. Lehet, hogy érdemes felvállalni a véleményünket, kimondani, amit szeretnénk. Rövid távon, lehet, hogy nem lesz belőle hasznunk, hosszú távon viszont ezeket összegyűjtve megteremthetjük a krónikus betegségek alapjait.

Rengeteg stressz kezelési módszer van. Ami fontos, hogy az egészségügyi szakdolgozók által végzett kezelések esetében a magán Egészségpénztárak finanszírozhatják ezeket.

Milyen gyakorisággal ajánlott a stressz kezelés?

A masszázs ajánlott hetente, két hetente, izom feszüléstől, fájdalomtól függően. Amikor nagyon befeszülnek az izmok, akár hetente 2-3 alkalom is csodákat művelhet, csökkentheti a feszüléseket, fájdalmakat. Majd fokozatosan át lehet térni a 4-5 naponkénti, majd heti egyszeri masszázsra. Akiknek nincs panaszuk, azoknak is ajánlott havonta egyszer elmenni masszázsra. A szakképzett masszőr észrevehet olyan letapadt izomcsomókat, amelyek kimasszírozásával megelőzhetünk akár derék becsípődést, lumbágót, isiászt. Aki még nem volt masszázson, javasoljuk, hogy csak egy 30 perces nyak, váll, hátmasszázzsal kezdje először. Előfordulhat, hogy annyira le vannak tapadva az izmok, hogy másnapra izomláz keletkezik. Ettől nem kell megijedni. Az első 1-2 kezelés után lazulnak az izmok, és egyre kellemesebb lesz a masszázs is.  Masszázs közben a kellemes ellazulás annyira jólesik, hogy akár bele is aludhatunk. Van akinél ez csak a 3-4 alkalom után jön, ez egyéni mindenkinél. Javasolt a masszázs kúraszerűen is, az őszi, téli időszakban.

A bosszantó, napi dolgainkat megbeszélhetjük azokkal, akikben megbízunk, hogy nem adja tovább. Nagyon fontos szerepe annak, hogy kibeszéljük, ki tudjuk mondani.

A legtöbb stresszt magunknak csináljuk. Mégpedig azzal, hogy belekerülünk olyan helyzetbe, ahol tehetetlennek érezzük magunkat. Ebben a helyzetben nem látunk kiutat, szinte beszűkülnek a lehetőségeink. Ilyenkor jót tehet a régi bevált stresszoldó módszer. Ami már kezd nagyon elterjedni az a coaching. Néhány évvel, évtizeddel ezelőtt csak a nagyvállalatok vezetőit coacholták. (kiejtése: kócsolták). Ez nagyon bevált a cégek működésében. Ma már egyre több képzés és lehetőség van. A coaching már elérhető Szerencsen is.

Amennyiben szeretne ezekről bővebben olvasni, a www.lelkileg.hu oldalon is találhat információt.

Az aranybambuszban is többféle stresszoldó masszázs, természetgyógyász kezelés, és közérzetjavító kezelés elérhető. Szívesen segítünk a legjobb, legmegfelelőbb módszer kiválasztásában.

Forduljon hozzánk bizalommal: 20/586-11-79, vagy 30/58-77-363